Orcabot v0.43 Onderwerp is opgelost

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

De BTT SKR 1.4 turbo is in die zin verouderd dat er geen LAN, WiFi, camera poort, 250 Mhz processor, 4 keer zoveel EEPROM geheugen en een dubbele Z-motor aansluiting op zit. Het board is overigens nog wel in productie, maar wordt volgend jaar uitgefaseerd. Tenslotte staat de derde opvolgende generatie al in de startblokken om gelanceerd te worden. En die bordjes hebben dan de AI functionaliteit aan boord
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
PrintEngineer
Netherlands

Afgelopen vrijdag kreeg ik alle onderdelen in één keer geleverd. Ik dacht top, dan kan ik starten met de configuratie van de nieuwe Marlin firmware. Eenmaal uitgepakt had ik een onverwachte verrassing. De drivers waarvan ik dacht dat ik die geleverd zou krijgen zijn volgens Mouser niet leverbaar. Uhhh dacht ik, ze staan toch op hun eigen website?????? Maar in plaats daarvan heb ik de TMC2240 ontvangen. Dan is mijn vraag natuurlijk, waarom is er dan een nieuwe driver met type aanduiding TMC2250 ontwikkeld, of kloppen de gegevens op de website niet?

Nevertheless, ik heb het maar geaccepteerd en ben gestart met het configureren van de Marlin firmware. In eerste instantie had ik de bestaande versie (2.0.8.3) willen omzetten naar de TMC2240 driver, maar die versie levert geen ondersteuning voor deze drivers. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat alleen de versie 2.3.0.x béta deze driver ondersteund. De keuze is dus reuze zal ik maar zeggen. Nu ben ik om eerlijk te zijn niet zo 'n grote voorstander van het gebruik van beta versies, maar omdat er niets te kiezen valt toch maar gedownload en eraan begonnen.

En ja, het configureren viel zoals altijd toch weer tegen, want de dingen uit de vorige versie 1:1 overnemen werkt domweg niet. Bijvoorbeeld de naam van het Bigtreetech SKR 1.4 turbo mainboard heeft een nieuw naam format gekregen, en zo waren er nog wat van die struikelblokken. Maar klagen helpt zoals gewoonlijk niet, dus ik ben doorgegaan tot het gaatje en uiteindelijk heb ik de firmware kunnen compileren. Volgende stap is het uitwisselen van beide boards en dan zal ik weten of het iets brengt

Afbeelding

Afbeelding
PrintEngineer
Netherlands

Het uitwisselen van het mainboard is gerealiseerd en de nieuwe firmware is in de EEPROM geflashed. En toen bleek dat de drivers totaal geen sjoeger gaven. TMC2240 drivers hebben naast UART ook de mogelijkheid om ze in SPI modus te laten functioneren. Die modus wil ik graag gebruiken, en dat vraagt om nieuwe verdieping in het instellen van de adresseringen. In eerste instantie ging ik uit van de adressering zoals in de SKR 1.4 turbo handleiding vermeld staat, en dat leverde (kwam ik pas achteraf achter) problemen op. Want het BTT TFT35 V3 display gebruikt ook SPI mode en laat die nu precies dezelfde adressen voor MISO, MOSI en EN te gebruiken. Bij het opstarten verscheen steeds de melding "ALL HIGH" wat duid op een communicatie probleem. Om dit goed uit te pluizen heeft het mij best wel wat uurtjes gekost, maar nu werkt het uiteindelijk wel. Dubbele adressering gaat net als bij dubbele IP adressen helemaal fout.

Volgende stap wordt het kalibreren en testen
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

👍De aanhouder wint.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Inderdaad is het een kwestie van aanhouden en doorzetten tot het werkt. Wel moet ik nog de stappen herberekenen, want de verplaatsing is nu niet correct. Maar dat is een kwestie van berekenen en dan moet het goed komen. De drivers maken de verplaatsing i.c.m. de Igus glijlagers wel bijna geruisloos. Wat er nu nog veel geluid maakt zijn de blowers. Ik heb daar nu 5600 rpm op staan die op volle snelheid bijna staan te gillen. Met Noctua blowers zou dat ook over moeten zijn en is de machine straks wel erg stil aan het worden
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer schreef: 01/11/25, 09:18 Met Noctua blowers zou dat ook over moeten zijn en is de machine straks wel erg stil aan het worden
Dan zou jou vrouwtje jou wel dankbaar zijn .
Want je eerste printer moest de deur uit vanwege het geluid waar je vrouw niet tegen kon .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S , Core One coming soon .
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Verkijk je niet op de Noctua's, waardoor zijn ze stiller?
De lucht verplaatsing is ook minder en bij minder verplaatsing heb je ook minder geluid en dus ook minder koeling.
Ik gebruik overal Sunon met kogellagers, daarbij moet ik wel zeggen dat fan's met glijlagers stiller zijn, maar ook veel eerder slijten en dus al gauw gaan piepen, wanneer ik het toerental van de Sunon's verlaag dan zijn ze ook superstil en geven nog steeds genoeg koeling.
Groeten Hardy

Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Nu roep ik Noctua blowers, maar ik ga het eerst maar eens proberen met de blowers op een lagere spanning of het reduceren van de stroom. Zelf stoort het mij niet dat de printer geluid maakt en hij blijft toch in de berging wonen. Daar heb ik een plek gecreeërd die prima is om te blijven staan. Als het een beetje mee zit komt er binnen twee weken een eerste test print van de machine en zal blijken of de ombouw resultaat opleverd
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in