Magneten in model plaatsen

Nuttige 3D print links of info zien we graag hier verschijnen.
WolfmanNed
Berichten: 3
Lid geworden op: 08/05/25, 18:12
Netherlands

Magneten in model plaatsen

#1

Bericht door WolfmanNed »

In mijn laatste printmodellen (1/72) gebruik ik magneetjes om verschillende onderdelen bij elkaar te houden, maar gelijk ook om ze gemakkelijk te kunnen scheiden.
Voor het uiterlijk van het model plaats ik deze in de print.
In het model plaats ik de magneten:
Tekening.png
Ik heb ze een kleurtje gegeven hoe ik ze moet plaatsen, en ja, ik doe het ook weleens fout. :D Dit zijn 4x2mm magneten, deze hou ik 0,5mm onder dek, en de 2x1mm magneten op 0,3mm.
Voor het slicen gebruik ik Bambu studio, (let wel dat je hier het model niet hoeft te "repareren" ivm "non manifold edges), want dan ben de de holling van de magneten ook kwijt)
Als het model gesliced is, zoek ik de laatste laag op waarbij de bovenkant nog open is.
Slicing.png
Op de schuifbalk van de lagen kan je dan met rechts-klik van de muis een pauze toevoegen.
(Dit is ook mogelijk in Cura, maar het is wat omslachtiger, tenminste in de versie die ik heb)
Bij het printen zal de printer dan pauzeren, waardoor de magneten geplaatst kunnen worden.
Print.jpg
De magneten zullen dan achteraf niet meer zichtbaar zijn.
Zorg wel voor een goede klemming van de magneten, want zo nu en dan worden bij mij ook de magneten door de printkop weer uit het model getrokken. Wat wel een nadeel is, het is niet meer printen en weglopen, je zal tussendoor terug moeten. Bambu Handy geeft gelukkig wel een melding als de print in pauze staat.
Voor het plaatsen gebruik ik "magneetpennen" van Makerworld, dit werkt voor mij gewoon goed.
https://makerworld.com/en/models/60890- ... leId-63102

Ik hoop dat ik hiermee een nuttige bijdrage heb geleverd.
Christian
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 572
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#2

Bericht door 3DWim »

WolfmanNed schreef: 18/05/25, 10:16 Ik hoop dat ik hiermee een nuttige bijdrage heb geleverd.
Christian
Zeker weten.
Bedankt. Nu nog wat foto's van het eind product ;-)
Jammer genoeg kan ik mijn printer (Weistek) niet stoppen. Misschien toch maar weer eens Big Red activeren.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Elegoo Centauri Combo 2
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 994
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#3

Bericht door Wim62 »

Met de Big red gaat dat zeker lukken met je slicer .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa Core One + .
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 335
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#4

Bericht door Frits »

Dit is zeker een bruikbaar idee, want lijmen is met PLA ook niet alles en klikken met een pen en gat verbinding is lastig te maken en kwetsbaar.
Zo'n magneet is minder kritisch in de plaatsing en geeft geen smeerboel terwijl je het object nog steeds kunt losmaken of vervangen.
Ik zie er wel brood in. :)
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical Creator 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 572
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#5

Bericht door 3DWim »

Dus na een poosje en een nieuwe printer de modellen, van Christiaan, en magneet plaatsing eens uitgeprobeerd.
Resultaat mag er zijn denk ik: G-kazemat op schaal 1:35. Magneten 8x2mm zitten in de top van ed basis om de twee losse "bobbels" te localiseren.
G-kazemat op schaal 1:35 - koepel
G-kazemat op schaal 1:35 - koepel
G-kazemat op schaal 1:35 - basis
G-kazemat op schaal 1:35 - basis
G-kazemat op schaal 1:35 - koepeldak er af
G-kazemat op schaal 1:35 - koepeldak er af
G-kazemat op schaal 1:35 - kompleet
G-kazemat op schaal 1:35 - kompleet
Leermoment:
Ik had bij magneetjeswinkel.nl (por dias, leuke winkel), ook kleine metalen plaatjes gehaald als tegenpool voor de magneten. In het zakje werkt dat prima MAAR ik had er niet aan gedacht dat de kap rond de printkop OOK magneetjes bezat en die trokken de plaatjes (0.3mmdik) van het model af.
Dus nu 2x 3 magneten geplaatst.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Elegoo Centauri Combo 2
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast